Samburesti – Un loc de poveste – “Ne-am propus ca acest eveniment al toamnei sa devina traditie la Samburesti, iar numarul copilasilor ce vin la cules sa creasca din ce în ce mai mult!”
iunie 7, 2020Alin Mardale – Casa Auto Valcea – Pasiunea pentru masini isi are originile, intr-adevar, in provocarile copilariei. As putea spune, deci, ca provocarea a devenit pasiune, iar pasiunea, ca orice pasiune adevarata, a devenit realitate.
iulie 14, 2020Silviu ZETEA – Povestea ce nu poate fi spusa in cuvinte…
Silviu Zetea, unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri din Satu Mare si omul care a reusit sa duca traditia romaneasca peste hotare, acolo unde nu multi reusesc. Un om care a pornit pe un drum impanzit de piedicile puse de legislatiile vremii alaturi de familia sa, cu doua cazane si un secret, secretul care s-a dovedit a fi parte la cheia succesului.
1. Buna ziua! In cateva cuvinte, cine este Silviu Zetea, atat antreprenorul, cat si familistul din spatele afacerii?
Greu de răspuns. Este greu să vorbești despre tine. Ești ceea ce îți dorești să fi și ceea ce reușești să faci.
Sunt un om simplu căruia îi place munca ce duce la performanță. Provin dintr-o familie cu sânge antreprenorial. Sunt un romantic incurabil și uneori mult prea visător. În ceea ce fac visele trec peste generații. Cu multă ambiție, muncă, perfecționare continuă și ″un dram de nebunie‶ am transpus visele în realitate, bineînțeles ajutat de familie și cei apropiați mie.
Sunt un gamilist convins și mă mândresc cu doi copii, Gerard și Tanita, ce zic că îmi seamănă, cel puțin din punct de vedere antreprenorial și un nepoțel de 3 ani, Cédric. Soția, Teodora, mă completează perfect în tot ceea ce fac. Uneori afirm că am și un al treilea copil, materializat în marca ZETEA ca brand de talie internațională.
Dupa cum bine stim multi dintre noi, povestea a fost initiata cu foarte multi ani in urma, de “batranul Zetea”, continuata de tatal dumneavoastra, Valer Zetea, iar mai apoi aprofundata de dumneavoastra, punand accent mai mare pe evolutia tehnicii in domeniu.
2. Care este cea mai importanta trasatura pentru a fi un distilator principal?
Cu privire la această întrebare ar fi foarte multe de spus, pentru că în acest răspuns regăsim mare parte din povestea ZETEA. Nu avem spațiul necesar de aceea am să mă refer la calitatea de distilator ca trăsătură a evoluției în familia mea, de la bătrânul, Zetea Ioan, la tatăl meu, Zetea Valer chiar și mama mea, Zetea Floare, care a condus activitatea alături de mine, copil fiind pe vremea aceea (anii´70-´80), frații mei mai mari, Zetea Ioan și Zetea Vasile, fiecare cu instalații proprii de distilare și până la mine ca mezin al familiei ce a dezvoltat această activitate ducându-o la performanța deja cunoascută.
Ca să fi un bun distilator trebuie să ai o experiență îndelungată, să ai de la cine învăța meserie și să-ți placă ceea ce faci.
Cu peste 40 de ani de experiență în domeniul distilării, din care 30 de ani de firmă după 1989, în care am petrecut multe ore, zile, nopți nedormite în fața cazanelor cu foc direct, completate de studiu continuu, ce a dus la implementarea unor metode inovativ în arta distilării, cunoscute ca metoda ZETEA, zic eu și nu numai, că îmi conferă atributul de distilator renumit.
De fapt procedeul de distilare constând în tripla distilare la cazane cu foc direct de tip alambic, prevăzute cu sisteme de deflegmare simplă, de concepție proprie, metoda ZETEA, face în principal, ca detaliu, diferența între produsele de marcă ZETEA și celelalte produse similare. Bineînțeles această calitate este pusă în evidență printr-o formă de prezentare deosebită, valoroasă, care înseamnă un fel de apreciere asupra produsului și respect față de consumatorul avizat.
3. Vremea si locatia contribuie in vreun fel la distilarea tuicii?
Știm cu toții că un produs de calitate se obține dintr-o materie primă de calitate. Această materie primă fiind fructele, știm foarte bine că începând de la fructoza acumulată în fruct, până la partea aromatică, vremea are o influență mare, ca de altfel interesul celor dintr-o zonă sau alta pentru pomicultură. Oricum zona noastră este denumită de poeți ca fiind ultimul bastion de producție a prunelor în țara noastră.
Intr-o Romanie proaspat iesita din comunism, cu siguranta v-ati lovit de foarte multe piedici pentru a va vedea visul implinit.
4. Cum ati reusit sa duceti traditia mai departe, tinand cont de faptul ca, in acele vremuri, toata lumea agrea bauturile “raffinate”, venite din Occident?
Să știți că noi am avut o activitate cvazii privată și înainte de 1989 în sensul că făceam distilate din fructe în regim de prestări servicii către populație cu instalații proprietate particulară, închiriate fostelor IVV-uri (intreprinderi de stat) sub patronajul cărora lucram, fiind forma legală de la acea vreme.
Și atunci ca și acuma de altfel o mare parte din consumatori preferă produsele din import și nu a-și vrea să afirm că doar din snobism, ci pur și simplu aveau mai mare încredere în valoarea acestora, în principal datorită datorită reclamei de-alungul timpului. Dar pot să vă precizez bazându-mă pe cunoaștere că se înșelau cum de altfel continuă să se înșele și în prezent.
Eu am fost și sunt în continuare deschizător de drumuri și formator în domeniul distilatelor și afirm cu tărie că este mult de muncă.
Să știți că toți producătorii pot face produse de calitate dacă se străduiesc. Valoarea acestor produse pornește de la această calitate și crește în funcție de valoarea adăugată….
5. Care sunt cele mai importante provocari cu care v-ati confruntat de la lansarea initiala??
În ce privește partea cu provocările ar fi multe de spus. Acestea au fost, sunt și vor fi mereu. Te fac să simți că trăiești și viața nu este ușoară, mai ales când vrei să faci ceva. Așadar enumăr doar câteva:
când am început și am afirmat în grupuri de prieteni că doresc să produc p pălincă, scumpă în România, ca raport al valorii acesteia, lumea a zis că sunt nebun. Pe urmă afirmația a devenit Zetea vinde frigidere la Polul Nord adică pălincă scumpă în România, urmându-mi și alții exemplul sau cel puțin încercând.
când am pus = sau > între distilatele noastre și cele din import și am explicat rațiunea acestui fapt.
în prezent am dat Ministerul de Finanțe în judecată pentru a îi obliga să respecte anumite prevederi europene și chiar internațional pe lângă cele naționale, pentru dreptul de folosi butoaiele de lemn în procesul de maturare a distilatelor ca parte integrantă din procedeul tehnologic. Asta pentru că da, incredibil, s-a ajuns ca acest Minister din considerente pur formale să interzică folosirea butoaielor. Ca la noi, la nimeni. Vă vine să credeți? Asta da provocare !
6. Stim deja ca ati depasit hotarele tarii noastre. La ce proiecte lucrati acum? Va ganditi sa faceti ceva nou?
Noul face parte din viața mea de zi cu zi ca o urmare a cercetării în domeniu. Da, am proiecte noi pentru mulți ani de acum înainte. De la produse noi, chiar inventate, până la îmbinarea activității de bază cu cea de turism, locul fabricării țuicii Zetea și a celorlalte produse devenind obiectiv turistic de talie internațională aș putea spune în Medieșu Aurit, județul Satu Mare, alături de cuptoarele dacice care datează din sec. I-II, Catelul Medieval din centrul comunei și altele.
7. Ce ati mai imbunatatit prin testare??
Testările sunt necesare pentru a îmbunătății calitatea produselor. Spre exemplu sunt preocupat de amprenta izotopică a produselor în vederea confirmării originii acestora.
8. Unde se gasesc produsele la vanzare in afara de zona Horeca ?
Da, sunte foarte prezenți pe piața HoReCa, atât de afectată în ultima perioadă, mai puteți să găsiți produsele ZETEA în magazine de specialitate sau Mall-uri, în magazinele de retail care acceptă politica noastră de vânzări raportată la calitate și nu la volume. În ultimul timp au luat amploare vânzările online, ocazie cu care vă recomand magazinul online www.EmporiumPotio.ro care este și un mesager al nostru în piață.
9. Ce ati invatat de la concurentii dumneavoastra???
Eu cred ca, concurenții au ce învăța de la abordarea mea și ca să nu par ipocrit pot spune că am învățat și eu ceva. Să nu fac ca ei !
10. Ce mesaj aveti pentru mediul HoReCa ? Proprietari terase / restaurante / baruri
Primul mesaj ar fi să ținem aproape, să promovăm produsele noastre și nu doar să le vindem, că înțelegem prin ce trec pentru că și noi, indirect, suntem afectați pe măsură.
Să nu admită și să nu încurajeze sub nici o formă concurența neloială care poate aduce o formă de câștig pe durată scurtă dar cu pierderi majore pentru toți pe durată lungă. În acest fel arată un respect celor care le calcă pragul și vor dori să revină. Pentru cei ce doresc îmi arăt dinsponibilitatea în a-i sprijinii în promovarea, educarea sau conștientizarea valorii produselor românești bine făcute.
11. Ce mesaj aveti pentru consumatorii de bauturi spirtoase ? Se simte un trend pentru consumul brand urilor romanesti ?
Cumpărați de la producătorii românii pentru că la rândul lor aceștia vor fi beneficiarii serviciilor voastre.
Sunt atâtea posibilități de informare, informați-vă și apreciați adevărata valoare a produselor. Nu cumpărați cu ochii închiși.
Distingeți între mesajul care transmite și reclama neadevărată ca să nu spun mincinoasă.
Evitați produsele care copiază. Într-un cuvândt ÎNCREDERE. Consumați produsele în care aveți încredere, în principal pentru că aveți încredere în producător și într-un anume fel a-ți ajuns să îl cunoașteți și da, producătorii pe care îi puteți cunoaște pot fi în principal producători autohtoni, deci orientați-vă înspre aceștia.
12. Un mesaj pentru valceni ?
Răspunsul la această ultimă întrebare nu este unul formal. Datorită faptului că am terminat prima facultate în 1983, Facultatea de Mine și am primit repartiție la Miniera Horezu din Râmnicu Vâlcea, unde am activat o scurtă perioadă de timp, a fost suficient să-mi fac prieteni și să păstrez locurilor Vâlcene (pline de pomi fructiferi) un loc aparte în sufletul meu.
Vă salut cu drag pe toți,
Silviu Zetea
Va multumim pentru amabiliatea de a ne acorda aceste cateva clipe din timpul dumneavoastra.
Mihaela Damian
Raul Baiasu
Foto : Tanita Groza Zetea
Iunie 2020